tirsdag 17. mars 2009

RSS


(Øving 3, oppgave 1, Hist, vår 09)For meg har RSS blitt en sentral del av aktiv nettbruk de siste par årene. Det ville vært en en nærmest umulig oppgave å holde kontroll på alle kilder jeg ønsker å sjekke jevnlig uten å bruke RSS, det ville vært umulig å la 60 elever blogge og holde seg oppdatert på det de skriver uten RSS, det ville vært umulig å...ja dere skjønner det nå.
Selv bruker jeg Google reader som min RSS leser og for de som ikke allerede har ramlet av - her kommer en forklaring. RSS fungererpå den måten at jeg abonnererer på en nettside og får alle nye artikler fra de sidene jeg abonnerer på inn i min RSS-leser. Disse abonnementene mine inneholder tekst og metadata fra det opprinnelige innlegget og teksten kan som oftest leses i sin helhet i RSS-leseren.
Når man skal abonnere på en RSS-strøm så er det flere måter å gjøre dette på. Du kan kopiere selve urlen og lime denne inn i rss-leseren din eller, som jeg gjør, legge til en abonnementsknapp på bokmerkelinjen din i Safari eller Firefox (Kjenner ikke til om den finnes i IE også).
Med mange abonnementer å holde styr på vil det nok være lurt å samle disse i mapper, feks en for elevblogger, en for it-blogger, en for aviser osv.
Mange sier at de ikke helt ser fordelene med å bruke RSS, men dette er som oftest før de har kommet igang. Å holde orden på bokmerker osv er en ting, men å bruke tid for å gå innom alle bokmerker for å sjekke om det er noe nytt blir fort en uhåndterlig oppgave. Ved å bruke RSS har du full oversikt over hva som er nytt på sider du følger og du kan på en enkel måte dele disse, merke og kort sagt holde orden og oversikt. Selve delebiten av RSS er noe jeg satser på å bruke mer fremover. Det er en enkel måte å dele viktige tips og innlegg med kollegaer og andre interesserte.

Ingen kommentarer: