tirsdag 17. mars 2009

Tagging


(Oppgave 1 modul 3 Hist) Tagging er et forhatt begrep hos mange, men her er det ikke slik tagging det skal handle om. Det å tagge er som RSS en sentral del av det å effektivt kunne navigere i og ta vare på informasjon på nettet. Å tagge vil på norsk kunne oversettes med å merke. Det vil si at man merker noe med et stikkord (metadata - data om data) som da gjør det lettere å både finne igjen, søke etter og katalogisere informasjon.
Tagging brukes i denne formen i en rekke ulike teknologier. Jeg sitter nå og hører på musikk fra Itunes mens jeg skriver. Med mer enn 15000 sanger i biblioteket ville det ikke vært mulig å finne det jeg vil høre på hvis ikke musikken var riktig tagget med artist, album, tittel, sjanger osv. I bildebehandlingsprogrammet Aperture har jeg nå ca 10000 bilder. Heldigvis er de fleste av disse tagget slik at jeg lett kan finne igjen bilder og ikke minst søke etter bilder med samme tag. Da kan jeg f.eks søke etter bilder merket med London og jeg vil få frem bildene fra diverse turer til storbyen de siste årene. Dette er en form for tagging av mer private data - både bildene og musikken er min og ligger lagret lokalt, men det er allikevel gode eksempler på at tagging er viktig for å holde orden. Det samme gjelder data i alle andre former. Jeg prøver å tagge blogginnleggene mine slik at det skal bli lett å finne tilbake til alle innlegg om et bestemt emne. Jeg tagger bokmerkene mine i delicious slik at jeg lett kan finne alle bokmerker om London, web2.0 eller hardangersøm. Det kan etterhvert bli et problem at man får for mange tagger, at disse ikke er systematisk og konsekvent brukt osv. Da vil man fort se at det blir vanskelig å finne igjen data man trenger. Derfor er det viktig å komme tidlig igang med en god praksis på taggefeltet.
Det er også viktig med en gjennomtenkt taggeprakis ikke bare for ens egen del, det gjør det og lettere å dele bokmerker med andre, dele blogginnlegg, videoer og alle andre data som kan tagges - og det er vel de fleste etterhvert. Det kan derfor være en god ide å lese litt om tagging og sette seg inn i hvilke tagger andre bruker om det samme emnet. En mer presis og ensartet bruk av tagging vil gjøre både datagjenfinning, deling og katalogisering enklere både for deg selv og for de du samarbeider med.
En gruppe av tagger samlet på en blogg eller et annet nettsted kalles ofte for en tagcloud. Denne samlingen av tagger gir deg som leser en god oversikt over emner som er omhandlet på nettstedet. Emner med mange innlegg vil være markert med større/uthevet skrift. Med tjenesten Wordle kan du lage dine egne tagclouder fra dokumenter eller andre kilder. Ord som er mye brukt vil da bli uthevet. Illustrasjonen øverst er en slik tagcloud basert på dette innlegget.

Ingen kommentarer: