onsdag 22. april 2009

Delekultur

(oppgave 1 modul 4 HIST vår 09)
Nettet er fullt opp av nettsteder som deler - eller er det egentlig det de gjør? Skolenettet har en rekke pekersamlinger sortert på fag og nivå. Dette er deling på det Olav Skundberg kaller nivå 1 - gjenbruk, innhenting av ressurser.
Jeg tok 22. april en skjermdump av Skolenettet sin side om norsk på vgs. Her er det (se illustrasjon) en lang rekke med pekerer til NDLA. Sikkert mye fint stoff i disse lenkene, men hvorfor skal jeg innom Skolenettet for å finne disse når jeg kan gå til selve kilden.
Det vi må få til er deling på det den samme Skundberg benevner som nivå 2 og 3. Nivå 2: Bidra, dele med andre. Nivå 3: Konstruksjon av kunnskap i fellesskap.
Alle lenkesamlinger som skolenettet og dets like bidrar i liten grad til deling på disse nivåene. Det har i det siste blitt god aktivitet på andre arenaer der en ihvertfall gjør et godt forsøk på å løfte delingskulturen oss lærere imellom opp et nivå eller to.
Nettverket Del og bruk (Nå med over 1000 medlemmer) er et eksempel på dette. Med så mange medlemmer hadde jeg kanskje forventet enda større engasjement fra mange. Det er de få ildsjelene som er mest aktive og ivrig deler sin overflod av kunnskap og gode opplegg. Jeg tror nok mange er litt redde for å markere seg, vise at de kan noe - og kanskje er de enda reddere for å stille de dumme spørsmålene.
Det bebudete lag 2 i NDLA er såvidt jeg har fått med meg og ment å bli en delingstjeneste på nivå 2 og 3. Her gjenstår det å se hva som kommer. Fagforum på itslearning og andre samarbeidsfora på LMS ser ut til å fungere dårlig. På fagforum i norsk er det i diskusjonen det er lagt opp til kun stilt et fåtall spørsmål de siste årene.
Det kan se ut som et deling på nivå 2 og 3 må oppstå fra delerene selv - de som ønsker å dele må starte og så vil forhåpentligvis andre følge opp. Den voksende bloggosfæren blant lærere både her i Rogaland og ellers i landet er et godt eksempel på dette. Lærere skriver blogg for å bli kjent med verktøyet og oppdager underveis at det er kjekt å skrive, at de får kommentarer og at det er mange andre som skriver. Fort har du da fått en delingskultur som vokser frem av seg selv - og ikke minst en delingskultur som beveger seg utover nivå 1.

Vi deler lett ressurser på nivå 1, men er mer forsiktige med å dele eller delta i deling av ressurser på nivå 2 og 3. På nivå en kan man enkelt sende en lenke til en interessant artikkel og si at man har delt denne, men man har ikke noe ansvar for innholdet i denne selv eller på noen måte bidratt, kun sendt videre. Skal man dele på nivå 2 og 3 så fordrer det et større engasjement fra den enkelte - deltakelse, ikke passiv videresending. Det er opplegg og gode ressurser utviklet i et fellesskap vi vil ha, ikke flere lenkesamlinger.

Statlige, fylkeskommunale og kommunale initiativ ser ut til å være lite fundamentert i et reelt behov for deling. Disse brukes lite og blir da lett bare lenkesamlinger der det er liten eller ingen aktivitet. Det er aktiviteten som skaper deling, ikke påleggene om å dele. De som har tatt initiativ til Del og bruk bør få stor anerkjennelse, men og ressurser til å videreutvikle dette gode arbeidet. Brenner ildsjelene ut så vil nok delingen og gjøre det samme. Den stopper òg opp hvis mange kun er aktive gjenbrukere av det andre har produsert. Man må gi om man skal få som det står i skriften(?)

4 kommentarer:

June sa...

Interessant innlegg. Tror du har helt rett i at administrative organ som stat, fylke og kommune i liten grad kan styre denne delingen. Mye av kluet i dette nettsamfunnet av deling ligger på engasjement og ektefølt behov. Det kommer innenfra. Men har og mye med holdninger å gjøre og.

Ingunn sa...

Skoleledere kan gi lærerne en følelse av at de får handlingsrom ved å gi ressurser til noen (slik jeg har fått), skape fellestid øremerket kompetanseheving (la heller ren informasjon gå via en nettside enn å bruke møtetid til det). Resten må vi gjøre selv. Vi kan ikke vente at "noen" gjør dette for oss.

Svend Andreas Horgen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Svend Andreas Horgen sa...

Interessant å lese tankene dine om verdien av "nok en lenkesamling". Jeg er i stor grad enig i det du skriver. Du nevner nettverket delogbruk som et eksempel på at deling er vanskelig i praksis. 1000 medlemmer gjør ikke at aktiviteten tar av. Jeg tror derimot at dette ikke er uvanlig på nett generelt. Det er hundretusenvis av bidragsytere til YouTube, men det er muligens bortimot milliarden som konsumerer. 90-10-1-regelen ser ut til å gjelde mange steder: 90 % leser, 10 % kommenterer, 1 % produserer. Om det har med terskel eller tidsklemma å gjøre, vet jeg ikke!

På den annen side er jeg imponert over aktiviteten på delogbruk. Gitt at lærere har det travelt, er det etterhvert et stort mangfold av erfaringer og spørsmål og til dels bidrag i wikien - fra ulike personer. Vi får se om det bærer over tid.