tirsdag 14. april 2009

Slideshare

(Modul 4 oppgave , HIST)

Jeg har hatt en konto på Slideshare ganske lenge og kikket litt på noe av det som ligger der, men ikke lagt ut noe selv - før nå. Har funnet en del interessant der om web 2.0, tanker rundt læring og it osv, men lite som direkte kan brukes i norsk som er mitt undervisningsfag. Jeg har derfor lagt ut en presentasjon om norsk folkedikting for å øke innholdet av norskprodusert stoff, selv om selve presentasjonen på ingen måte er nyskapende. Det var enkelt å legge den ut og embedfunksjonen direkte til blogger fungerte fint. Det er om ikke annet en god måte å vise en presentasjon direkte i et blogginnlegg istedenfor å måtte lenke til dette.
Hvordan kan jeg så nytte slideshare i min undervisning? Foreløpig så legger jeg alle mine presentasjoner ut i itslearning og det er en grei måte å dele disse med egne elever på. Jeg ser mer slideshare som en del i en ekstern delingskultur med lærere på andre skoler eller andre interesserte. En del av de presentasjonene som ligger ute ihvertfall de med høy rating kan brukes som eksempler på gode presentasjoner. Ser man bort i fra innholdet så kan mange av disse brukes av både lærere og elever som et ledd i det å trene seg opp i å lage bedre presentasjoner enn det mange av oss - meg selv inkludert - lager i det daglige.
Elever kan selvfølgelig bruke slideshare som en ressurs til å presentere/dele presentasjoner de har laget. Dette kan de enten gjøre kun på slideshare eller embedde disse på egen blogg via slideshare.

1 kommentar:

Svend Andreas Horgen sa...

Et godt poeng når en laster opp presentasjoner i LMS-et, er at en da krever at elevene har programvare for å vise presentasjonen. Det gjør en ikke med SlideShare. I tillegg bidrar en til å låse seg selv til LMS-et når alt legges inn der. Du har nok rett i at de fleste ser på SlideShare som et sted å dele konferansepresentasjoner eller ting med fagfeller - ikke med elevene.

Jeg synes det er en god del skikkelige godbiter å finne på SlideShare, for eksempel ShiftHappens som du har lagt ut på bloggen din. Den er veldig severdig!