tirsdag 5. mai 2009

Musikk fra pc til stereoanlegg

Det er ikke nødvendig å kjøpe en dyr mediapc eller andre mediespillere for å få musikken du har i Itunes eller Spotify (eller andre steder) spilt gjennom stereoanlegget. Du kan selvfølgelig trekke kabler, men her vil jeg vise en mer elegant og trådløs løsning.
Jeg har i lang tid nå hatt en airport express (se bildet) med airtunes koblet til stereoanlegget. Den er samtidig satt opp som en enhet i mitt trådløse nettverk. Det betyr at jeg kan surfe på nett mens jeg spiller musikk fra Itunes via stereoen.
Oppsettet av airporten er enkelt og den har fungert uten avbrudd siden den ble satt opp. Du gir den enkelte airport et unikt navn - du kan ha flere airporter koblet opp - f.eks en i kjellerstue, kjøkken og stue. Disse vil du få opp i Itunes som tilgjengelige høytalere. Velg den du vil streame til og du er igang. Du kan høre musikk, podcast og nettradio. Jeg har etterhvert begynt å bruke spotify mer og fant da programmet airfoil. Airfoil gjør det mulig å streame lyd fra andre kilder enn Itunes via airporten. Du kan høre nettradio fra diverse kilder, filmlyd fra vlc (her må du nok regne med å justere litt for å få synkronisert lyd og bilde). Anbefales.
Her et skjermbilde fra Airfoil mens den streamer fra Spotify

Ingen kommentarer: