onsdag 26. august 2009

Skoleåret i gang

Det har vært en travel oppstart av dette skoleåret, men nå har det roet seg litt ned med passordspørsmål og jeg kan begynne å fokusere på innholdet. Jeg skal ha to idrettsfagklasser i norsk (vg2+3) + en 35% stilling som ikt-pedagog/e-pedagog. I norskfaget er planene for meg - og forhåpentligvis de jeg skal samarbeide med - følgende på it-fronten:
Illustrasjon: Komp.mål etter vg3 gjennom Wordle
  • Fortsette med å bruke blogger, men i større grad bruke disse til friere skriving. Bruke bloggen mer i tverrfaglig arbeid og få lærere i andre fag til å trekke bloggene inn i klassenes læringsarbeid
  • Utvikle arbeidet med wiki. I fjor hadde vi en fagwiki i norsk for vg2. Dette skal vi i år utvide til vg3, men og satse mer på at elevene aktivt skal ta i bruk wiki i gruppe/prosjektarbeid.
  • Krydre wiki og blogg med andre web2.0 verktøy. Har registrert at mange har brukt Wordle for å introdusere læreplanen. Det er en god ide som flere burde ta i bruk. Andre verktøy jeg vil bruke er Dipity, Glogster, Goanimate og sikkert noen flere.
  • Jeg skal bruke Googledocs for planer/temaplaner. Dette gjør samarbeid med andre lærere enkelt og det er kjapt å holde planene oppdatert i Itslearning. Jeg har kikket litt på det nye planleggingsverktøyet i Itslearning og noen lærere hos oss skal teste dette ut. Jeg vil se litt mer på det før jeg tar det i bruk for alvor. Får høre hvilke erfaringer Marita m.fl gjør seg.
  • Jeg har i dag bestilt lisenser til Markin. Dette er et program vi har snakket om i flere år, men ikke helt kommet i gang med. Får håpe at det kan redusere rettebyrden noe og ikke minst gi bedre og mer innholdsrike kommentarer tilbake til elevene. Synd at de ikke har en macversjon. Det hadde det gjort overgangen både enklere og mer lystbetont.
Akkurat nå er vg3 i gang med å planlegge fordypningsemnet, Vi har lagt oss på en relativt fri oppgaveform, men noen regler er absolutte. Alle skal fremføre muntlig og prosessen er en del av vurderingen. Det heter jo tross alt "...planlegge og gjennomføre..." i læreplanen.

1 kommentar:

Marita sa...

Google docs er helt klart mye bedre til samarbeid osv. Fordelen med planleggeren i its synes jeg er at planen/lekser osv. ligger klar med en gang elevene går inn i faget. I og med at its jo er veldig dårlig på å vise hva som er nytt i et fag, synes jeg planleggeren hjelper. Her kan man jo selvsagt kombinere med kalender, men den er ikke så nyttig dersom ikke alle bruker den. Fin wiki dere har laget!