fredag 4. september 2009

At jeg gidder

Jeg har nå i to år trødd rundt på Jåttå vgs som e-pedagog eller ikt-pedagog eller ressursperson på ikt. Uklar stilling har mange navn. I den perioden har vi - dvs jeg - administrert itslearning og hjulpet lærere/elever med tester, oppgaver, retting osv.
Jeg har satt igang bruk av blogg, wiki både i norskfaget og vår ikt wiki, laget og vedlikeholdt hjemmesiden, utarbeidet IKT-plan, startet Jåttåprisen for kreativ bruk av ikt. (Ble kun levert inn to forslag) Mine elever har laget animasjonsfilmer, digitale tankekart, tidslinjer og mye mer. Noe av dette har spredd seg til de jeg faglig samarbeider med. Så langt er alt vel.

Hadde det bare vært dette så hadde jo alt vært greit, men det meste av tiden har jeg brukt på å hjelpe lærere med word og powerpoint. "Hvordan var det nå jeg lagret et dokument?" Hjelpe med macbruk - "Hvor setter jeg inn cden?". Holdt kurs for faggrupper, team osv i blogger, wiki, web2.0. I 95% av tilfellene er de enste spm på¨slike kurs: Dette blir for mye arbeid? Ja, men hva gjør vi med de elevene som er på Facebook? og andre kommentarer i samme gate. Det er det jeg lurer på om jeg gidder lenger. Etter 2 år med misjonering er vi kun en liten sekt som synes IKT er viktig og sentralt i undervisningen. Vi er kun en liten sekt som ser at læreplanens krav om digital kompetanse er sentralt både i det faglige arbeidet og i generell elevutvikling. Jeg gidder ikke holde flere wordkurs der lærere som har hatt en pc/mac som sitt sentrale arbeidsredskap i 10 år lurer på hvordan de lager en punktliste. Jeg gidder ikke holde flere itslearningkurs der hovedfokus blir hvordan man laster opp en fil? Jeg vil holde kurs og sette igang prosjekter for lærere som er interesserte, har lyst til å lære og er villige til å legge ned arbeid i egen etterutdanning. Hvor er de? Når de spør hva jeg gjør med elever som er på Facebook så har jeg mer lyst til å spørre tilbake; hva skal vi gjøre med lærere som legger kabal på it-kurs og fortsatt ser på e-post som noe nytt og ukjent?

Pc bruk i skolen er nybrottsarbeid og det kan være vanskelig - klar over det. Da må man ha skoleledelse, myndigheter osv med på laget. Når de ikke alltid er det og media presenterer undersøkelser som basert på et sviktende datagrunnlag konkluderer med at IKT i skolen er feil vei å gå, når lektorlaget presenterer sine gullkorn (takk til Leifh for skjermbilde) og på den måten gir teknologipessimistene blant oss vann på harddiscen så føles veien frem mye lenger.


Det er da jeg virkelig begynner å lure på om jeg gidder.

12 kommentarer:

Solrun Laastad sa...

Skjønner godt frustrasjonen din. Det virker som mange har glemt hvorfor digital kompetanse har fått en såpass sentral plass i Kunnskapsløftet. Kan det være fordi digital kompetanse vil være en vesentlig faktor for å lykkes i fremtiden!?

Marcel sa...

Jo det er ikke let...
Jeg har tenkt noen ganger at vi må sny på rollene: elevene eller andre flinke brukere kan vise foresatte og lærere hvordan de
bruker ulike nettjenester: laste opp bilder på flickr, samle nyheter på nettvibes.. lage en side på facebook, finne noen gamle venner på nett osv osv: 1 gang i uken på fredagkveld..Digital treff på skolen: de som kan, lærer det bort til de som gjerne vi være med:)

Linn sa...

Uff, tragikomisk.. Ikke vanskelig å forstå frustrasjonen din!

Ingunn sa...

Det er en vond følelse når en har gjort sitt beste i lang tid, og opplever direkte motarbeiding av typen du nevner her. Jeg har også kjent på dette. Merkelig at noen lærere tar så lite ansvar for egen kompetanse. Det er ikke noe flatterende trekk ved vår yrkesgruppe. Har de ingen yrkesstolthet? Er det ikke mer tilfredsstillende å være på høyden med de kravene og forventningene vi møtes med fra elever, foreldre og myndighteter. Jeg undrer meg.

Henning sa...

Godt innlegg, og jeg kjenner meg igjen i alt du sier. Nå har jeg vært "superbruker" på skolen siden før det begrepet ble innført, og fremdeles stiller de samme lærerne de samme spørsmålene om helt elementære ting. Det er ingen fremdrift og ingen vyer. Er det ikke litt flaut, da? Men nå har vi jo lært at lektorer skal tenke sånn...

pgelisa sa...

Jeg har FULL forståelse for frustrasjonen din. Selv er jeg superbruker på ITSL og Skolearena på skolen, og har i tillegg holdt lokale kurs i bruk av Wiki i undervisningen. Har forsøkt å få gehør for flere kurs i Web2.0, men det går aldri helt hjem. Det siste kurset jeg holdt om hovedforskjellene mellom Word 2003 og Word 2007 falt heldigvis i god jord. (Kanskje ikke så rart, her fokuserte jeg på grunnleggende funksjoner i Word, som jeg ofte tar for gitt at folk kan...)

MEN; hvilke spørsmål er det jeg stort sett får? Jo, det er spørsmål om nettverket "hvorfor kommer jeg ikke på nett nå? hvorfor virker ikke skriveren nå? jeg får ikke logget meg på ITSL...." Ellers er det som du opplever "opplasting av filer til ITSL", "sende meldinger på ITSL", "har vi skole-epost??"

Jeg skal ikke bare være negativ, jeg har fått et par stykker til å innse at de kan lære morsomme triks, både innen ITSL og web2.0, av meg som de har glede av både på skolen og hjemme. Kanskje er det disse små skrittene vi må glede oss over? Selv om det kanskje går langsomt?

oddsens sa...

Det er så kjent, så kjent for mange av oss. Trist men sant. Bra skrevet og viktig å si i fra. Sjekk videoen "A vision of students today": http://www.youtube.com/watch?v=8p-b0SQUk2o

... og kanskje skulle oppegående IKT-pedagoger i en kommune/et fylke "kuppe" en skole der rektor ønsker å få til noe. Samle oppegående, brennende interesserte fremtidsrettede pedagoger på en skole. Det måtte vært inspirerende for både elever og lærere.

Frode sa...

Ingen dum ide. Der ville jeg gjerne jobbet. Dere får komme her til Jåttå. Det er ikke rektor det står på her oss oss så det skulle vi nok fått til.

Kjell Rune sa...

Nei, det er ikke vanskelig å forstår frustrasjonen din.

kR

Marita sa...

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg trodde jo Jåttå lå ganske langt framme på IKT-fronten med mac-er og det hele. Det du skriver om kabal er virkelig treffende. Jeg har holdt IKT-kurs der enkelte demonstrativt setter seg på bakerste rad med armene i kors og ser på meg som om jeg skulle være fra en annen planet. Jeg blir med på det kuppet!

Frode sa...

Det er flere interesserte på Jåttå, men i flertall er vi ikke. På utstyrsfronten ligger alt til rette. Det gjelder bare å ta det i bruk. Mer om hvordan vi skal få det til i nytt blogginnlegg neste uke.

Svend Andreas Horgen sa...

Nå vet jeg ikke om det er sammenliknbart, men på HiST har vi fått et slags krav fra studentene om å bruke IKT bra. Når noen lærere bruker det, så krever studentene at resten skal være med. Det handler ikke bare om at informasjonen skal ligge i it´s learning på en konsistent måte.

Jeg har tro på å sette av hele dager, for eksepel en hvert semester i flere år fremover med kun dette fokuset: "Bruk av IKT i undervisningen". Prøv for eksempel å engasjere og utfordre lærerne direkte til å holde innlegg på denne dagen. På grasrotnivå.

Selv om Kari ikke kan bæret om Web 2.0, så få henne til å holde et foredrag om blogging. Få Per til å holde et foredrag om hva wiki er og lede en diskusjon om hvordan wiki kan brukes i undervisningen. Kanskje går det opp et lys for både Per og Kari i arbeidet med å lage en liten presentasjon på dette? Kanskje får de og andre lyst til å prøve ut mer, og kanskje ser de konturene av at dette ikke er så vanskelig og tidkrevende som en skulle tro?

Bare et forslag fra meg, når alle andre taktikker tydeligvis ikke virker!