tirsdag 8. september 2009

Jeg gidder

Det ble mye respons på mitt forrige innlegg. Diskusjonen som fulgte artikkelen i BT; LL sitt gullkorn osv var interessant å følge. Flere av innleggene hevdet at vi må opp av skyttergravene, det er jeg enig i. Når jeg nå har bestemt meg for å gidde litt lenger - var vel egentlig aldri i tvil om det - så tror jeg at det beste er å være mer tydelige på hvordan en pedagogisk sinke arbeider. Marita har allerede skrevet om et av sine opplegg og flere følger på.

Jeg har idag hatt 4 norsktimer - 2 på vg2 idrett og 2 på vg3.
Temaplanen for vg3 ligger her. Timene på vg3 forløp som følger:
  1. Kort introduksjon til det moderne prosjekt/begrepet modernitet. Pc nede under gjennomgangen. (20 min)
  2. Tokolonnenotat på ark som gjennomgang av sentrale begreper ( framskritt, fornuft, opplysning, det frie mennesket). Fellesgjennomgang av notatet. (15 min) (ingen pc)
  3. Gjennomgang av wiki - hvordan opprette. Hver gruppe opprettet så egen wiki og begynte på den oppgaven de hadde valgt. (40.min) (pc)
  4. Samling for å sjekke at alle hadde fått opprettet wikien og lagt urlen til denne inn i wikimappen på Itslearning. (10 min)
Opplevde ingen problemer med at pcene skulle være lukket under gjennomgangen og under arbeid med tokolonnenotatet. Gruppene fikk opprettet en wiki og alle er godt igang.
Imorgen: 20 min om Descartes, individualisme og dualisme. (uten pc) Så bloggoppgave og wikiarbeid. Bloggteksten ferdig til torsdag, wikien om Descartes/nytt verdensbilde ferdig neste uke. Parallelt med dette kjøres individuell veildedning om fordypningsemnet.

Jeg opplevde dette som en variert økt med godt læringstrykk. Jeg hadde bestemt wikigruppene på forhånd og alle visste om disse slik at vi unngikk diskusjoner rundt gruppesammensetningen. Elevene fikk utdelt (ikke ofte jeg deler ut ark, men akkurat slike bruksanvisninger synes mange det er greit å ha på papir) et ark med informasjon om hvordan opprette en wiki og vi gikk gjennom dette felles først.


Oppretting Wiki

3 kommentarer:

Rune Indrehus sa...

Fint opplegg. Tenkjer du at det alltid er elevane som sjølve skal lage wiki? Vert det éin wiki per emne de tek opp i undervisninga, eller byggjer de ut? Har du ein wiki som du sjølv har oppretta, der elevane er medlemmer? Eg har ein som den sistnemnde, men synest ikkje studentane (teknisk fagskule) er overivrige i dét forumet. Men, dei har laga sine eigne gruppe-wikiar til kollokviearbeid, på eige initiativ ...:-)

Frode sa...

Takk for kommentaren. Jeg har tenkt å skrive litt mer om wikiopplegget vårt senere, men her kommer kortvarianten. Jeg hadde i fjor en norskwiki som jeg laget og la ut stoff til elevene. Elevene hadde blogger som de brukte. I år har jeg endret litt på det. Nå skal noen av norsklærerene videreutvikle den norskwikien vi begynte på i fjor samtidig som vi skal bruke wiki i grupper. Har akkurat nå kommet igang med å opprette en wiki for hver gruppe. Tanken er at de skal ha faste grupper som jobber med sin wiki i en del av emnene gjennom året. Dette for å øke elevaktiviteten. Det er vanskelig å få alle til å delta på en felleswiki. Mer om dette senere.

ikt.kristin sa...

Dette høres veldig spennende ut! Jeg jobber i barneskolen på 5. trinn. Tror du wiki kan være ok å jobbe med der?