fredag 23. oktober 2009

Information overload


Når jeg syklet til jobb imorges var planen klar. Dagen skulle brukes til å gå gjennom rss, podcaster, mail, tweets osv. Skulle komme på toppen igjen og bli fullt oppdatert. De siste uken har jeg brukt til retting og en del kursvirksomhet så det har ikke blitt tid til å sjekke alt jevnlig. Det var når jeg logget på og begynte at det blinket information overload i hjernebarken. 3000 uleste i rssleseren, 5gb med uhørte podcaster, en haug med sparte tweets, 1o meldinger i itslearning, mail både her og der.

Det kan utvilsomt bli litt mye. Etter å ha prøvd å komme gjennom noe av det - tok jeg en sjefsavgjørelse. Merkte alt som lest, slettet podcaster, kvittet meg med en del rss abonnementer, slettet en del av de jeg følger på twitter. Deilig - godt å være oppdatert.

2 kommentarer:

Tove Vatsvåg Nylund sa...

Befriende og gjenkjennelig! :-)

Svend Andreas Horgen sa...

Jeg innså for en tid tilbake at rss, twitter o.l bare er verktøy. Hjelpemidler for at jeg skal få mulighet til å følge med på mer, og mer effektivt.

Det å se på slike teknologier som en todo-liste, blir dermed feil. Rss er verktøy. Det fins uendelige mengder info jeg kunne hatt interesse av. Med rss får jeg tilbud om å følge med på mer enn jeg ellers rekker, og på en smartere måte. Med Twitter får jeg kontakt og innspill fra hold jeg ellers ikke ville fått. Men - disse er bare verktøy. Jeg har ikke på min todo-liste å ringe til alle jeg kjenner og be om innspill, eller bli oppdatert på hva de har å si.

Når jeg innså at twitter og rss bare er hendige verktøy jeg kan bruke når jeg vil og trenger det, så endret verden seg litt. Jeg fikk en ny ro i forhol til web 2.0 og tidsklemma forsvant. Jeg går glipp av mye, men det ville jeg gjort uansett!

Takk for at du minner på om at det bare er å slette!