fredag 22. januar 2010

Min arbeidsflyt

Jeg har i lengre tid tenkt på å lage en oversikt over de tjenester jeg bruker og hvordan jeg bruker disse både i eget arbeid og i forhold til elevene. Foreløpig blir det mest om hva jeg bruker - hvordan får komme senere.
Alle disse nye funksjonene og tjenestene som dukker opp gjør det viktig å holde fast på noen få sentrale og gode applikasjoner. Disse er stabile og til å stole på og skal man få andre lærere med på laget så er nettopp stabilitet og enkelt brukergrensesnitt viktig. Derfor er listen preget av mye kjent stoff, men dette er tjenester det er viktig å få flere i gang med å bruke.

Så her er listen:
  1. Google docs: De fleste kjenner vel til google docs - samarbeidsverktøyet gjør det enklere å samarbeide med kollegaer om prøveplaner, oppgaver osv. Enkel publisering til It`slearning eller annet LMS og automatisk oppdatering av innhold som er endret i dokumentet er en annen viktig fordel. Til nå har jeg mest brukt google docs til mine egne dokumenter, men snart skal jeg få elevene i gang med å lage presentasjoner osv - slipper all officeproblematikk, ett grensesnitt å hjelpe i. Med ny opplastingsfunksjonalitet introdusert den siste uken og svært billig oppgradering av lagringsplass er googledocs i ferd med å presse Dropbox ut av listen.
  2. Google leser: Rss er en helt grunnleggende funksjon for å holde seg oppdatert på nett. Jeg bruker Google reader. Fordelen er å ha rss og docs på samme konto. Enkelt grensesnitt og ryddig oppsett. Stabilt og bra. - netvibes er i ferd med å lure seg inn.
  3. Wiki: Jeg har en norskwiki og en iktwiki som jeg forsøker å holde oppdatert. Elevene har egne gruppewikier i norskundervisningen på vg2 og vg3 idrettsfag. Flere studieretninger på skolen er i gang med interessante wikiprosjekter. Det samme er biblioteket. Enkel i bruk, stabilt og godt egnet for samarbeid.
  4. Youtube - kickyoutube: En uttømmelig kilde til gode - og dårlige - eksempler. Lastes ned via kickyoutube og settes inn i keynoter. Embeddes på blogg/wiki/LMS.
  5. Diigo:Verktøy for bedre lesing på nett. Kan gule ut og notere. Siden jeg bruker safari har jeg valgt diigo istedenfor scrapbook som er et tillegg til firefox. Diigo og scrapbook har ikke samme funksjonalitet og jeg må nok i gang med å introdusere scrapbook til elevene i god tid før eksamen.
  6. Delicious - bokmerkedeling. Gjør bokmerkene mine tilgjengelige fra hvor som helst. God måte å finne nye ressurser på ved å følge andre som bokmerker med de samme taggene. Twitter har overtatt en del for akkurat den siste delen.
  7. Skitch - snagit: Jeg trenger stadig å ta skjermdumper for å lage brukerveiledninger eller på annen måte bruke skjermbilder på blogg/wiki osv. Har brukt skitch en stund, men synes at snagit ser svært lovende ut.
  8. LMS - It`slearning: Brukes mye, men ikke alltid med samme glede. Mye klikking og oppdateringer som feiler - les Dashboardfunksjonaliteten nå i januar - er ikke godt nok. Bedre integrasjon med andre tjenester det siste året. Bruk av googledocs, wiki og blogg osv har gjort It`slearning til en samling av lenker, vår felles startside. Dette i tillegg til vurderingsinnleveringer og karakteradministrasjon.
  9. Justresizeit: Enkelt program for å endre størrelsen på bilder. Mange trenger enkle løsninger for komprimering av bilder.
  10. Dropbox: Delvis utkonkurrert av google docs. Mye brukt for å dele store filer, linken til disse legges enkelt inn på It`slearning.
  11. Mindomo. Tankekart med god funksjonalitet. ikke det enkleste grensesnittet, men elevene synes det er kjekt å jobbe med.
  12. Timerime/Dipity: Tidslinjer er en fin måte å visualisere stoff på. Dipity har til tider vært noe ustabilt og derfor er Timerime på vei frem. Relativt enkelt grensesnitt i begge to.
Denne våren blir det kurs i googledocs, RSS og kanskje noen andre. Samarbeidsskriving og en mer ryddig og effektiv måte å bruke nettet på er viktig for å løfte de som løftes må.

På vei inn på listen
  • Markin - hadde det bare kommet en mac versjon...
  • NDLA - kommer seg. Fortsatt noe uryddig navigasjon.
  • Googlewave - men til hva. Skal det erstatte Etherpad som er ute av listen etter å ha blitt overtatt av Google?
  • Jing - screencaptureverktøy
Vil aldri komme på listen
Tar gjerne imot kommentarer med gode tips til andre verktøy som burde vært med.

4 kommentarer:

Svend Andreas Horgen sa...

Dette var en veldig fin liste. Jeg bruker selv de fleste av de verktøyene/tjenestene du skriver om.

Min liste består også av Twitter, Wikispaces og en rekke mindre Web 2.0-tjenester en sjelden gang i blant. Jing er bra for lett videoproduksjon, men jeg bruker en Camtasia-ekvivalent (ScreenFlow for Mac) for å få laget gode undervisningsvideoer. I tillegg vil jeg fremheve et ikke-web-verktøy som heter TextExpander for Mac. Det er et program som kjører i bakgrunnen hele tiden, og jeg kan når som helst sette inn store eller små biter tekst ved å skrive bare et forhåndsdefinert stikkord (som jeg selv har valgt). Jeg svarer på så mange e-poster og skriver så mange kommentarer (under retting for eksempel) at dette gjør at jeg sparer utrolig mye tid. Anbefales på det sterkeste!

Elllers kan du se tipsserien min om Web 2.0 utover våren/året: http://gjemmesiden.blogspot.com/search/label/Tipsserie2

Didrik sa...

"Just out of curiosity"...kvifor kjem ikkje Ordnett på lista di? (Eg har ein viss ide.....)

Frode sa...

Vel - siden du har en viss ide så har du sikkert prøvd programmet. Har du i tillegg prøvd det på en mac og/eller kjørt windowsversjonen via Parallels så er du nok ganske sikker på hvorfor. Hvis du så i tillegg har brukt 4 norsktimer på å hjelpe 30 elever med å laste det ned og installere det via Rogaland sin elevportal så hadde det nok ikke kommet på din liste heller :-)

Didrik sa...

Vel, eg har erfart at det rett og slett er svært tungdrive, vanskeleg å oppdatere og installere, og at det ein svært stor del av tida ikkje viser søkeresultat slikt ein skulle vente. No har eg ikkje spesielt god greie på programmering, men søking i ei ordliste høyrest ikkje umiddelbart ut som det mest vanskelege å overføre frå bok til PC?